Priester Pradip

Jezus is overvloed van leven

Bij de 2e zondag door het jaar C

Wat een reclamestunt, wat een publiciteitscampagne! Op slag was Jezus bekend tot in de verste uithoeken van het land. Het ging als een lopend vuurtje: ‘Heb je al gehoord?’, ‘Moet je nu een keer weten?’, ‘Zeg, die zoon van Maria en Jozef uit Nazereth… ewel er was een trouw in Kana en…’ Wat een wonderlijk en prachtig verhaal om door te vertellen, de wijn was op en Jezus heeft water in heerlijke wijn omgetoverd.

Jezus heeft de toon gezet en heel duidelijk gemaakt dat in Hem een overvloed aan leven is. Jezus wil het leven maken tot een feest van overvloed, waar het leven verwatert, laat hij het smaken als lekkere wijn, mensen die in de schaduw zitten, brengt Hij aan het licht, waar de dood heerst, laat Jezus het leven krachtig doorbreken. Jezus heeft oog voor de realiteit van elke dag, maar Hij maakt in die realiteit de overvloed van Gods liefde zichtbaar.

Ons leven is niet altijd een feest, er zijn zeker ook grijze dagen. Als gelovigen kunnen wij alles uit ons leven toevertrouwen aan God, zowel de zonneschijn als de schaduwkanten. Wie vertrouwvol in het leven kan staan ontvangt ontelbare zegeningen.

Het alledaagse uit ons leven, ook de minder mooie kanten, ons karakter met zijn onhebbelijkheden, ons broze geloof, dit alles is bestemd om uit te groeien om voltooid te worden in Gods liefde, met zijn zegen.

Jezus leert ons om te gaan met situaties die verwateren, met onbegrip, met misverstand, met tegenslagen, met ziekte, met alles wat ons leven tot een sleur maakt, een last om te dragen. Doe de kruiken vol water, zie het maar onder ogen dat het leven niet altijd goed en leuk is, dat er ook mindere dagen zijn.

Psychiater Dirk De Wachter heeft het over de ‘fantastigheid’ van het moderne leven, alles moet super zijn, alles moet leuk zijn, Instagram vol vakantiefoto’s of lekker eten, Facebook vol leukigheden… Maar het echte leven bevat ook veel ongelukkige momenten, verdriet en tegenslagen. Wanneer we dit in vertrouwen met elkaar kunnen delen, in die kwetsbaarheid kunnen staan, is echte verbinding mogelijk. Aldus De Wachter, kunnen we elkaar meer genezen dan we denken.

Gelovigen kunnen niet alleen bij elkaar terecht, maar kunnen ook troost vinden in de verbondenheid met het goddelijke. Jezus heeft ons een God leren kennen die overvloeit van liefde die heel ons menselijke bestaan wil omvormen in hemel en feest. Waar mensen het leven en elkaar leren aanvaarden met zijn goed en zijn kwaad ontstaat een diepe vreugde, dan kunnen we er zijn voor elkaar zoals we zijn, dan gunnen we elkaar de nodige ruimte om volop mens te zijn, dan kunnen we het leven vieren met wijn dat ooit eens water was.